إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ (3)
روایات بسیار زیاد آمده که تأکید دارد مقصود از «اهل بیت» در آیه تطهیر، اهل کساء هستند. این روایات را دانشمندان و عالمان حدیث مذاهب مختلف نقل کرده اند و گذشته از این که از طریق شیعه متواتر است، از طریق اهل سنت هم به تواتر روایت شده است. اهل کساء عبارتند از: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام.
محقق کرکی رحمه الله می گوید: «گذشته از روایات شیعه، که از شمار بیرون است، این مسأله به تواتر رسیده، مفید یقین می باشد. کدام حدیث در سنت از این روایت محکم تر است که روایات اهل سنت و رجال شیعه امامیه- پیروان حقیقت که یاران خاص و خالص اهل بیت می باشند- بر نقل آن اتفاق نظر دارند و اگر قرار باشد که از راه سنت آن را رد کنند، هیچ روایتی در سنت نمی ماند مگر این که مردود باشد.(4)
قندوزی حنفی پس از نقل گفته مودةالقربی که می گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از فرود آمدن آیه:
« وَأْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیْهَا» (5)
مدت نه ماه به در خانه فاطمه می آمد و می گفت:
«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا».
چنین گفته: «این خبر از سیصد تن از صحابه روایت شده است.» (6)
نکته جالب این که آن مرد حنفی هم که تلاش دارد بیشتر روایاتی را که در فضایل آنان آمده انکار کند، راهی جز اعتراف به صحت حدیث کساء نیافته است. وی می گوید: «اما حدیث کساء صحیح است.» (7)
(3) احزاب، آیه 33.
(4) الدر المنثور، ج 5، ص 199؛ الفصول المهمة، ص 8؛ ینابیع المودة، ص 108، 260 و 193؛ مجمع الزوائد، ج 9، ص 121 و 168.
(5) طه، آیه 132.
(6) شواهد التنزیل، ج 2، ص 28، 51- 50؛ کفایة الطالب، ص 376؛ ینابیع المودة، ص 260؛ نور الابصار، ص 112.
(7) شواهد التنزیل، ج 2، ص 50؛ ینابیع المودة، ص 260.